Hałas w biurze to poważny problem. Jak mu zaradzić?

Raport przeprowadzony dla firm Poly i Future Workplace nie pozostawia złudzeń – 99 proc. pracowników w biurach o otwartej przestrzeni przynajmniej przez jakiś czas ma problemy z koncentracją. Jednym z kluczowych czynników znacząco obniżających efektywność jest hałas. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że można mu skutecznie przeciwdziałać.

Ponad 5000 pracowników biurowych z 10 państw wzięło udział w badaniach poświęconych jakości pracy w przestrzeniach typu open space. Aż 99 proc. ankietowanych wskazało, że przynajmniej przez jakiś czas ma problemy z koncentracją, choć ponad połowa z nich preferuje pracę w biurze o otwartej przestrzeni. Badania wskazują również, że niemal jedna trzecia pracowników w tego typu biurach zgłasza, że z powodu czynników rozpraszających uwagę, traci przynajmniej godzinę produktywnej pracy każdego dnia.

Co rozprasza pracowników? Najczęściej są to po prostu głośni współpracownicy, którzy rozmawiają między sobą lub przez telefon, dźwięki urządzeń, głośnie pisanie na klawiaturze czy odgłosy z zewnątrz. Problemem nie są tylko same w sobie czynniki dekoncentrujące, ale także fakt, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak można się ich pozbyć, albo choćby maksymalnie ograniczyć. Wśród ankietowanych, tylko 1 na 7 pracowników zwraca się do działu IT, aby rozwiązać kłopot tego rodzaju, a ponad połowa zwraca się z tą kwestią bezpośrednio do przełożonego.

Pracownicy w dużej części nie są jednak świadomi, że to dział IT dysponuje odpowiednimi narzędziami lub technologiami, które mogą zapobiec nadmiernemu hałasowi w otoczeniu. Są to między innymi rozwiązania kreatywne – np. stworzenie większej liczby stref ciszy, w których pracownicy mogliby korzystać ze słuchawek z redukcją szumów otoczenia lub przebywać podczas rozmów telefonicznych.

Istotny w tym zakresie jest również aspekt technologiczny. Poly, jeden z liderów w zakresie rozwiązań audio, wideo oraz telepresence, od lat pracuje nad zaawansowanymi technologiami, które realnie przekładają się na komfort pracy w otwartych przestrzeniach.

– Wśród nich należy wymienić takie technologie jak Acoustic Fence, Noise Block, czy White Noise. Dzięki ich wykorzystaniu komunikacja w głośniejszych lub bardziej zatłoczonych miejscach jest zdecydowanie łatwiejsza – mówi Bartłomiej Biernat, product manager Poly w Veracomp.

NoiseBlock eliminuje zakłócenia z otoczenia, takie jak odgłosy klawiatury i szelest dokumentów, z kolei Acoustic Fence rejestruje dźwięk z wirtualnie wydzielonego obszaru, blokując jednocześnie odgłosy z zewnątrz, co umożliwia swobodną rozmowę wideo w tzw. open-space’ach. Rozwiązania dostępne są m.in. w telefonach Polycom VVX czy urządzeniach RealPresence z serii Group i Studio.

Dla osób pracujących w otwartych przestrzeniach ważny jest także dobór odpowiednich słuchawek. Szczególnie warto postawić na te, które oferują aktywną redukcję szumów otoczenia, eliminując tym samym niechciane odgłosy. – Przykładem są słuchawki Plantronics. W portfolio możemy znaleźć szereg modeli, zróżnicowanych pod względem typu i możliwości. Aktywne tłumienie szumów jest jednak kluczowe dla użytkowników, którzy szukają zestawów do pracy w biurze – dodaje Biernat.

Na końcu, poza technologią, istotna jest także świadomość: po stronie pracodawców, którzy powinni zapewnić podwładnym najlepsze możliwe warunki do pracy na otwartej przestrzeni. Z drugiej, po stronie pracowników, którzy powinni zdawać sobie sprawę z tego problemu, umieć go zaadresować do odpowiedniego działu w firmie, zarazem niwelując do minimum wszelkie negatywne skutki.

2019-12-11T14:53:01+00:00